In hoeverre bepaalt de omgeving de manier waarop we met voedingsmiddelen omgaan? En kun je, door de omgeving aan te passen, consumenten stimuleren de gezonde en duurzame keuze te maken? Het PPS-project ‘Breaking habits for the better – Behavioral change towards more sustainable foods’ probeert het antwoord te vinden.
In het project werken onderzoekers van Wageningen University & Research samen met Unilever, Noldus en Kikkoman. Een groot deel van het onderzoek wordt gedaan in een experience room: een speciale ruimte waar met projecties, geluiden en geuren bepaalde omgevingen kunnen worden nagebootst. Onderzoeker René de Wijk: “We kunnen hier elke gewenste omgeving nabootsten, van sushi-restaurant tot het strand op een warme dag, en kunnen zo gestructureerd onderzoeken hoe context onze perceptie beïnvloedt. Door proefpersonen in verschillende omgevingen dezelfde producten te presenteren, kunnen we precies nagaan in hoeverre de omgeving effect heeft op de waardering van de producten.”
Sociale omgeving belangrijk
Het project is twee jaar geleden gestart en heeft al een aantal interessante resultaten opgeleverd. Dijksterhuis: “Onze onderzoeksopzet is volledig nieuw. De eerste stap was om na te gaan of de resultaten uit onze experience room overeenkomen met de werkelijkheid. Inmiddels hebben we kunnen vaststellen dat dat inderdaad het geval is. Deze resultaten worden nu verwerkt in een wetenschappelijke publicatie. Daarnaast hebben we ook gezien dat andere factoren zoals sociale interacties de waardering voor producten mede bepalen.
Op zoek naar heldere verbanden
In het komende (en laatste) jaar van het project worden de resultaten van de experimenten verder uitgewerkt. Onderzoeker Garmt Dijksterhuis: “We hebben een schat aan data verzameld in verschillende sessies in de experience room. We zijn nu de uitkomsten aan het analyseren en hopen heldere verbanden te ontdekken waarmee we de consumenten kunnen helpen de gezonde en duurzame keuze de gemakkelijke keuze te laten maken.”
Deel dit bericht