Hoe interesseer je de consument voor de biobased economy?

Bert van ReesNieuws

Hoewel bedrijven steeds meer vernieuwende, biobased producten op de markt brengen, lijkt de gemiddelde consument er nog niet warm voor te lopen. In het door de Topsector gecofinancierde EU-project Bloom wordt actief gewerkt aan het dichten van deze kloof. Wageningen Research is één van de projectpartners.

Binnen het project werken experts op het gebied van bioeconomy, regionale innovatie, stakeholderprocessen en communicatie samen. In een aantal regio’s, waaronder de regio rondom Emmen, is de afgelopen periode samen met de lokale stakeholders, waar onder overheid, onderwijs en bedrijven, een programma ontwikkeld om de maatschappelijke partners en burgers beter te betrekken en om het kennisniveau over bioeconomy  te vergroten om zo tot een betere waardering voor en interesse in het consumeren van biobased producten te komen.

In Nederland heeft het project een expositie op de Dutch Design Week in Eindhoven verzorgd. Daarin kregen de bezoekers te zien hoe één gewas gebruikt kan worden voor een groot scala aan biobased producten. De reacties van de bezoekers vormden de input om een strategie te formuleren waarmee de kloof verkleind kan worden.

Een van de ontwikkelde activiteiten is een webinar-serie, deels nationaal, deels internationaal, met als overkoepelende thema “bioeconomy in my daily life” waarin experts recente ontwikkelingen toelichten en er ruimte is voor vragen van de deelnemers. De webinars zijn interessant voor iedereen die geïnteresseerd is in de bioeconomy in zijn volle breedte. De eerste Nederlandse webinar is 27 mei, met als titel: De circulaire bio-economie in ons dagelijks leven: wat is de circulaire bio-economie en wat betekent deze economie voor Emmen? De eerste internationale webinar is een dag later, 28 mei, met als titel “what the tree can do”  met experts uit Zweden, Nederland en Finland. Aanmelden kan vanaf 11 mei via de projectsite.

Deel dit bericht