6 juni 2018 – We zijn vandaag in Zwolle, waar Kees de Gooijer (Chief Inspiration Officer, TKI Agri&Food) iedereen welkom heet op het AgriFoodTop Symposium 2018. Het jaarlijkse event van de Topsector Agri & Food staat dit jaar in het teken van ‘emotie, de sleutel naar de consument’.
Emoties bij een voedselproduct hebben alles te maken met het vertrouwen dat je erin hebt, stelt neurowetenschapper en gedragsonderzoeker, Erik Schoppen. Wanneer we de keuze krijgen, kiezen we eerder voor een bekend merk, simpelweg omdat we het merk vertrouwen en over meer informatie beschikken. Daarnaast is het kopen van een bepaald merk een statement. “Je koopt bij Starbucks geen kop koffie, je koopt een emotie, een gevoel. Het is het merk dat verbindt, niet het product. En daar heb je als consument best geld voor over.” Schoppen legt uit dat het belangrijk is voor voedselproducenten om in contact te komen met hun consumenten. Vertrouwen in een merk ontstaat in een milliseconde, meer inzage in de keten kan voor meer vertrouwen zorgen.
Hoe maak je de duurzame en gezonde keuze?
Na Schoppen neemt Dr. Ronald Visschers van TIFN ons iets verder mee het onderwerp in en legt uit hoe we de consument kunnen helpen de gezonde en duurzame keuzes te maken in een wereld waar er zo veel autoriteiten lijken te zijn op het gebied van gezonde voeding. Want, waar haal jij jouw informatie vandaan? Je ouders, de groenteboer, de dokter of toch het Voedingscentrum? “Werkelijkheid is dat we niet weten bij wie we moeten aankloppen voor het juiste advies over gezonde en duurzame voeding.” Om meer inzicht te krijgen in de keuzes die een consument maakt in een bepaalde setting, bespreken we de onderzoeken van dr. Gerry Jager (Food-Evoked emotions: How to measure and model them and what do they add to liking?) en dr. Betina Piqueras Fishzman (The role of context in consumers’ responses). Jager, die in haar onderzoek vooral ook naar de verpakking en kleurgebruik keek, legt uit dat we zo’n 200 beslissingen over eten maken per dag, allemaal in een ‘splitsecond’. Kleur lijkt een belangrijke rol te spelen in die keuze. “We vinden ‘het echte werk’ lekkerder, denk aan zoete, zoute of vette producten. Uit het onderzoek is gebleken dat kleur een signaalfunctie heeft. Hoe donkerder de kleur, hoe vetter product. De kleur rood zorgt voor een zoete verwachting, waardoor de consument het product ook zoeter vindt.” Het onderzoek van Piqueras Fishzman laat zien dat contextuele effecten duidelijk invloed hebben op de productervaring in natuurlijke omgevingen. “Hoe meer het product en de context waarin het geplaatst is gemeen hebben met elkaar, hoe meer de positieve gevoelens tegenover het product toenemen.”
Na de koffie is het tijd voor de parallelsessies, welke in het teken staan van de vijf kernthema’s Consument & Maatschappij, Klimaatneutraal, Gezond & Veilig, Circulair en Slimme Technologie, binnen het Topconsortium voor Kennis en Innovatie (TKI). Na de lunchpauze staan de sessies in het teken van de ontwikkelingen in de sector en doen we kennis op over de verduurzaming van de voedselproductie, ‘Mannenvlees’ en de kansen voor internationalisering voor de MKB-er.
Finale Ecotrophelia
We sluiten de dag af met de Nederlandse finale van voedselontwerpwedstrijd Ecotrophelia waarin vier studententeams strijden om een ticket voor de Europese finale. Team Pangies van Van Hall Larenstein won met hun pannenkoekenmix met groenten de Nederlandse finale en mag ons land in oktober in Parijs gaan vertegenwoordigen.
Ben je niet bij de dag geweest, of wil je de presentaties nog even terugkijken. Klik hier voor het overzicht van de presentaties.
Deel dit bericht