Projecttitel: Time to indulge in foods: Understanding dynamic changes in and interactions between temporal sensory, emotional and hedonic perceptions
Projectnummer: NWO-15017
Kernthema: Gezond en Veilig
Looptijd: 2016 – 2020
Budget: € 250.000
Projectleider: Gerry Jager
Projectpartners: FrieslandCampina, Fromageries Bel, TiFN, Unilever, Wageningen University & Research
Samenvatting
Consumenten beoordelen voedingsproducten op aangenaamheid (hoe lekker vindt men het), gekoppeld aan analytische sensorische profielen (hoe zoet/zout/romig/etc. is het). Dat laatste is moeilijk meetbaar, het is een dynamisch proces dat verandert tijdens het eten (kauwen, vermenging met speeksel). Bij chocolade bijvoorbeeld staan de stevige structuur en de chocoladesmaak voorop, pas later komen sensaties als zoet en romig.
Dit project bestudeert de ontwikkeling van sensorische eigenschappen en meet de emoties die producten opwekken. Hoe beïnvloeden die ontwikkelingen hoe ‘lekker’ iets wordt gevonden tijdens consumptie? Deze kennis helpt bij de ontwikkeling van bijvoorbeeld producten met minder vet, zout en/of suiker, die de consument toch lekker vindt.
Deel dit bericht