Mexico is een grote producent van mango, avocado en limoen. Dit tropische fruit vindt zijn weg vooral naar afnemers in de Verenigde Staten. Maar voor de Mexicaanse telers is de Europese markt ook interessant. Is het mogelijk om met Nederlandse expertise duurzame agrologistieke ketens op te zetten tussen Mexico en Europa?
Met deze opdracht is een team van Wageningen University & Research bijna een jaar geleden aan de slag gegaan via het Seed Money Project ‘Enabling Mexican fresh produce export to Europe’. Het project richt zich op het opzetten van een duurzame toeleveringsketen voor verse producten, met speciale aandacht voor het behoud van productkwaliteit na de oogst zodat de export naar Europa mogelijk wordt. Bas Hetterscheid, onderzoeker bij Wageningen Food & Biobased Research, begeleidt het project. ‘De tijd tussen de oogst in Mexico en consumptie in Europa is een stuk langer dan de bestaande toeleveringsketens naar de Amerikaanse markt. Om duurzame export naar Europa mogelijk te maken, is het behoud van productkwaliteit essentieel.’
Agrifood hub
Voor de Mexicaanse boeren is toegang tot de Europese markt een mogelijkheid om hun afzetmarkt te diversifiëren. ‘Doordat ze toegang krijgen tot een de Europese markt, zijn ze minder afhankelijk van andere markten. Deze ontwikkeling kan bijdragen aan het verbeteren van het inkomen van de boer en de economische ontwikkeling van de regio. Door als Nederland een leidende rol te spelen bij het opzetten van deze exportketen naar Europa, versterken we onze positie als agrifood hub voor Latijn-Amerikaanse versproducten en kan Nederlandse expertise en technologie worden ingezet voor de ontwikkeling.’
Consortium
Het doel van een Seed Money Project is partijen aan elkaar te verbinden zodat ze met elkaar ‘ontdekken’ wat de mogelijkheden zijn voor internationale activiteiten. Dat is goed gelukt in dit project: Nederlandse en Mexicaanse partijen zijn via een consortium aan elkaar verbonden en is er veel kennis uitgewisseld over het opzetten van een supply chain, de behoeften van de Mexicaanse boeren en het beheer van de kwaliteit van verse producten. Deze kennis wordt nu vertaald naar de rol die het Nederlandse bedrijfsleven kan gaan spelen in het opzetten van duurzame ketens.
Eerste rij
Binnen het consortium komen de verschillende expertises bij elkaar: van techniek en onderzoek tot aan logistiek en export. ‘We zitten aan tafel met United Producers of Mexico, de Nederlandse ambassade in Mexico, Mexicaanse exportbelangenorganisaties, een aantal Nederlandse importeurs van verse producten en logistiek dienstverleners. Voor de Nederlandse partijen is het opzetten van deze ketens interessant: importeurs krijgen een betere connectie met inkoopgebieden, de productkwaliteit verbeterd en ze kunnen logistieke services aanbieden. Ze zitten op de eerste rij bij alle ontwikkelingen en commerciële kansen die eruit komen.’
Vervolg
Binnen deze SMP is ook de vraag naar duurzame geproduceerde producten geïdentificeerd. Het consortium is van plan om hiermee verder aan de slag te gaan via een publiek-private samenwerking (PPS). Dit vervolg bouwt voort op de resultaten van het SMP en heeft als doel om duurzame exportketens op te zetten om de internationale handel tussen Mexico en Nederland te intensiveren. Er staat van 3 t/m 5 november ook een virtuele handelsmissie naar Mexico op het programma met Carola Schouten, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Tijdens deze missie ligt de focus op ’technificering’ en verduurzaming van de productie (agrologistiek, circulariteit en water).
Vaarroute
Sinds september is er ook een directe vaarroute beschikbaar voor verse producten tussen Mexico en Nederland. De verse Mexicaanse producten zijn hierdoor binnen 12 dagen in Nederland in plaats van 28 dagen. ‘Deze snelle bootverbinding biedt een legio aan kansen, waaronder een modaliteitsverandering van stromen die nu via het vliegtuig vervoerd worden en een betere ontsluiting van Mexicaanse exporteurs op de Europese markt. Het verkorten van de vaarttijd zorgt ook voor het reduceren van kwaliteits- en productverlies.’
Trainingen
Via het project wordt nu de laatste hand gelegd aan een aantal digitale trainingen voor de Mexicaanse exporteurs. ‘Het gaat hier vooral om naoogst management: de kunst om de kwaliteit van verse producten te behouden. Door bijvoorbeeld het fruit ’s nachts te plukken, voorkom je warmtestress. Via deze training laten we zien dat iedere beslissing die een individu in de keten neemt, impact heeft op de kwaliteit van het fruit. Door mensen hier bewust van te maken, kun je een flinke winst behalen als het gaat om het fruit in optimale conditie in Europa te krijgen.’
Stepping stone
Hetterscheid ziet het SMP echt als een stepping stone naar toekomstige projecten die bijdragen aan de ambities van Topsector T&U en het Nederlandse bedrijfsleven. ‘Er zijn volop kansen voor de Nederlandse kennis en technologie in Mexico. We zijn nog lang niet klaar!’
Vanaf 15 oktober is de regeling voor Seed Money Projecten die in 2021 starten geopend. De regeling is gepubliceerd op de websites van de Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen en de Topsector Agri & Food.
Deel dit bericht