Proeven, ontmoeten en ontdekken stond centraal tijdens de opening door minister Schouten bij de Grootste Groentekraam in Den Haag, een ‘bakkie bij de boer’, de lancering van de eierraaprobot CollEGGtor, het seminar InsectSpace 2018 en vele andere events. Tijdens Dutch Agri Food Week 2018, van 5 tot en met 16 oktober, kregen de bezoekers op ruim 1000 locaties in Nederland inzicht over de toekomst van voedsel in Nederland en de wereld. Deze editie trok met meer dan 175 evenementen ruim 71.000 bezoekers. Dat is zo’n 40 procent meer ten opzichte van de editie van vorig jaar.
Van sprinkhaansnack tot eierrobot
Tijdens de week ging een grote diversiteit aan events in op de vraag: wat eten we nu en in 2050? Wereldvoedseldag in ’s-Hertogenbosch lichtte de waarde van data en technologie voor de agrifoodsector toe en bezoekers van de Food Inspiration Days in Veghel maakten kennis met snoepgroenten ‘nieuwe stijl’. In Wageningen gingen jong en oud op Campus Safari en in Dinteloord en Vierverlaten mochten genodigden een kijkje nemen in de keuken van Suiker Unie. Tijdens Tomorrow’s Food bij Brightlands Campus Greenport Venlo stond netwerken centraal en Voedselpoort van FNLI, CBL en LTO in Den Haag bracht politiek en het bedrijfsleven samen. Dit zijn slechts enkele highlights van deze geslaagde vierde editie van Dutch Agri Food Week. Ook via social media kreeg deze editie veel aandacht: onder de noemer #DAFW18 werden duizenden berichten, foto’s en video’s gedeeld.
Vierde editie groeit in bekendheid, aantal evenementen & bezoekers
Elies Lemkes – Straver (voorzitter Dutch Agri Food Week) over de vierde editie: “Tijdens Dutch Agri Food Week staan innovatie en de verbinding tussen de sector en de maatschappij centraal. Die verbinding is essentieel voor de waardering van de gehele keten. In haar landbouwvisie vestigt minister Carola Schouten ook de aandacht op waardering voor boeren en tuinders. Uit de Agrifoodmonitor 2018, die werd gepresenteerd tijdens de opening van de week, blijkt dat de waardering voor de gehele keten de laatste twee jaar redelijk stabiel is gebleven. Consumenten zijn in groeiende mate nieuwsgierig naar de herkomst en toekomst van ons voedsel en zoeken met name in hun directe omgeving naar informatie. De week groeit in bekendheid, aantal evenementen en bezoekers, daar zijn we trots op. Reden te meer om nu al na te denken over de invulling van de vijfde editie van Dutch Agri Food Week.”
Sterk in agri & food
Aalt Dijkhuizen (voorzitter topteam Agri&Food) vult aan: “We zijn een erkend topspeler in de wereld op het gebied van landbouw- en voedselinnovaties. Onze sector levert niet alleen voedsel van een hoge en constante kwaliteit, maar ze produceert dat voedsel ook nog met de kleinste impact op natuur, milieu en biodiversiteit. Informatietechnologie gaat de wereld op z’n kop zetten, ook op het boerenbedrijf en in de voedselverwerkende industrie. Dat hebben we laten zien tijdens de vierde editie van Dutch Agri Food Week.”
De groene sector zet deuren open
Loek Hermans (voorzitter topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen) over de rol van groen onderwijs: “De toenemende vraag naar voedsel, internationalisering en innovatie zijn thema’s waar het bedrijfsleven zich dagelijks mee bezighoudt. Studenten – van vmbo tot wo – helpen ons het hele jaar door bij het vinden van oplossingen. Dat hebben we deze week uitgebreid onder de aandacht gebracht met opdrachten, Groene Helden-challenges en door de deuren van onderwijsinstellingen in de groene sector open te zetten voor het grote publiek.”
Deel dit bericht